dissabte, 10 de desembre del 2011

Mataró Parc a les Xarxes Socials

Tota empresa dirigida al públic massiu hauria de tenir presència a les xarxes socials, i les que estiguin dirigides a altres públics (intermediaris, altres empreses, etc.) hauríen de començar a plantejar-se que les xarxes socials professionals i especialitzades són la següent onada després de les xarxes socials més conegudes actualment.

El cas del centre comercial Mataró Parc és una d'aquelles situacions que costa trobar-hi explicacions creïbles. La seva actual pàgina web és senzillament d'un altre segle: el fons sembla una catifa medieval, el tipus de lletra és la "moderna" Times New Roman i falta informació per totes bandes. Els detalls nadalencs són inquietants i un trist vídeo que hi ha penjat es troba en forma de link, però millor, així potser no t'aventures a veure'l.

Imatge actual de la portada de la pàgina web.
Pel que ens podem imaginar, l'objectiu que tenen els responsables de la pàgina web és de caire informatiu sense rebre cap mena de feedback. Per tant, el que plantejem és mantenir una pàgina principal amb tota la informació d'interès (com arribar-hi, llistat i mapa dels establiments i promocions destacades), i com a element destacat, un blog on comunicar de forma efectiva i constant als usuaris del centre comercial.

Públic Objectiu.
Atenent a la "Piràmide de Participació" de la Charlene Li, el nostre target estarà constituït pels usuaris espectadors (watching: consumidors de contingut), els activadors (sharing: actualitzen i comparteixen constantment) i els crítics (commenting: puntuen els productes o serveis i són membres actius dels fòrums.

Presència a les Xarxes Socials.
En primer lloc haurem d'instaurar un canal de Youtube on hi trobarem les campanyes oportunes i altres vídeos de promocions o campanyes puntuals. Es tractarà, doncs, d'una eina unidireccional informativa.

A continuació haurem de donar la volta a la situació de l'empresa a Facebook. Actualment la seva presència es limita a un perfil personal, la comunicació és pèssima i la constància és realment pobre. Per això, crearem una pàgina d'admiradors -ideal per a negocis- on els punts claus seran l'actualització gairebé diària, la bidireccionalitat, les campanyes i sorteigs, i la millora de continguts en general (aplicacions, landing page, control d'estadístiques, etc.).

Perfil personal, preguntes sense resposta, sense informació...
A Twitter haurem d'entrar-hi sense que fins ara el centre comercial tingui cap mena de perfil. A la xarxa social de microblogging hi buscarem interacció per convertir el perfil en la principal eina d'atenció al consumidor.

De cara a un futur força proper, ens hem de plantejar la introducció a Google+, tenint en compte que recentment s'han activat els perfils per a les empreses. A la xarxa social de Google, les funcions i els objectius seran idèntics que a Facebook.

Control de les estadístiques.
Per avaluar les estadístiques i el control dels resultats que aniríem obtenint a les xarxes socials i a la pròpia pàgina web, serà necessari utilitzar les diferents eines que ens proporcionen les pròpies plataformes i l'omnipresent Google.

Gràcies a Google AdWords i AdSense, el posicionament de la pàgina web i de la pròpia marca al buscador es veurà afectat positivament. Per assolir l'èxit en aquest punt, haurem de determinar paraules clau com "Mataró", "centre comercial", "Maresme", etc.

  • AdWords: quan els usuaris busquin a Google una de les paraules clau que haurem establert, l'anunci apareixerà juntament amb els resultats de la recerca. D'aquesta manera, dirigirem els anuncis a un públic interessat en ells.
  • AdSense: a diferència de Google AdWords, l'aplicació AdSense publica els anuncis a les pàgines web de particulars. D'aquesta manera, Google pagarà als editors web pels anuncis que publiquen al seu web en funció dels clics que els usuaris efectuen en els propis anuncis.
Una tercera eina que podem utilitzar de la companyia de Mountain View és el Google Analytics. Amb aquesta eina podrem obtenir informes com el seguiment d'usuaris exclusius, el rendiment de segments d'usuaris, els resultats d'una campanya de màrqueting, informació dels motors de recerca, el rendiment del contingut, etc.

"El que no es mesura no es controla, i el que no es controla no es pot millorar".

Per a l'anàlisi exhaustiu de la pàgina de Facebook, la pròpia empresa de Mark Zuckerberg ens proporciona Facebook Insights, el sistema d'estadístiques per poder monitoritzar les dades de la pàgina de fans i aplicacions.

Conclusions.
  1. Començar de 0. La reputació online de Mataró Parc està en joc.
  2. Presència -de qualitat- i constància a les principals xarxes socials.
  3. Canvi radical de la pàgina web.
  4. Hem de tenir clars els conceptes que introdueix la "Piràmide de Participació" (Watching / Sharing / Commenting) i implementar les estratègies per arribar al nostre target o públic objectiu.
  5. Dur a terme un pla estratègic de Social Media i fer les coses amb sentit. Establir uns objectius, desenvolupar i aplicar determinades estratègies i controlar els resultats obtinguts.
Prezi.
Seguint aquest enllaç trobareu una presentació força amena sobre la situació actual de l'empresa a les xarxes socials i el procés de transformació que durem a terme.


@galvangerard i @navarroenric. Tahoma Consulting Group.

1 comentari:

  1. Segons el comentari fet al Centre Mataró Parc diría que aquest Centre ja parlant des de la vessant que és un centre allunyat de la població de Mataró per aquest motiu només hauria de vigilar molt com és la seva inserció a les xarxes, principalment la seva web, un canal important a tenir en compte doncs ha de ser un dels canals prioritaris d’informació cap a l’usuari i per això ha d’estar ben estructurat i amb una imatge corporativa de pes, cosa que en l’actualitat no hi és.

    ResponElimina