dissabte, 15 d’octubre del 2011

El poder dels prosumidors

Avui començo les meves publicacions al blog de l'assignatura amb un tema ja conegut per tots, el poder que tenen els prosumidors sobre les empreses. Aquesta influència que tenen els consumidors sobre les empreses més enllà de comprar o no els seus productes neix amb l'aparició de “noves” tecnologies com Internet i l'auge de les xarxes socials. Això permet un augment descomunal de la comunicació entre persones i el “boca-orella” guanya un poder fa uns anys inimaginable i que les empreses haurien de tèmer o si més no tenir present a l'hora de formular la seva estratègia de cara al públic.

Conegut per tots és el cas de United Airlines, que amb un simple vídeo musical criticant el mal servei d'atenció al client de l'empresa va provocar milions de respostes en tot el món, reconeixement mundial i el més important, unes perdues estimades per United Airlines de 800 milions de dòlars. Hi ha més casos semblants i també aqui a Espanya on l'any passat gairebé totes les xarxes socials indignades amb el comportament d'un periodista amb un indigent en directe va desprestigiar toata la cadena de televisió Cuatro. O sense anar més lluny la massiva propagació dels moviments sorgits relacionats amb el 15 de Maig.

Amb aquests i molts més casos es demostra que les xqarces socials realment tenen un gran impacte a les empreses gràcies al seu poder de difusió. Però per què aquest és tan gran? Doncs per una barreja d'empatia, contingut atractiu i una massificació del concepte clàssic del boca-orella. Però no és això el que les empreses s'haurien de preguntar, sino qué poden fer per reduïr el impacte negatiu i maximitzar el positiu de les xarxes socials.

I, per amenitzar una mica el post, el vídeo de Dave Carroll, 'United breaks guitars'. A mi personalment em sembla molt divertit i m'agrada la cançó.



3 comentaris:

  1. Aquest es un cas que evidencia les eines de comunicació i divulgació tan potents que tenim al nostre abast. Una simple cançoneta penjada a Youtube ha provocat que milions de persones, identificades amb el cas facin córrer la veu, i provoquin grans pèrdues a una companyia de les dimensions de United. Per tant m’alegra saber que avui dia, gràcies a aquestes eines tenim veu i vot en aquest sistema corporatiu que ha deixat de tenir en compte la opinió dels clients.

    ResponElimina
  2. La figura del prossumidor pot ser una manera de fer reaccionar a les empreses. Crec que la opinió dels prossumidors és un eina de promoció amb molt de poder però que les empreses encara no en son conscients. I per tant nomes els tenen en compte quan tenen opinions negatives sobre les seves empreses i tot i així desprès passa el que passa, com en el cas United, que la resposta va arribar tard i malament.

    ResponElimina
  3. Un cas evident i treballat a clase. Estic totalment d'acord. El gran poder que tenen les xarxes socials per fer front a les grans empreses multinacionals amb revindicacions on poden arribar a parar, fent tambalejar una empresa de Airolineas tant importat com United, amb un simple video de un grup fent una revindicació i penjant-lo a youtube.
    Això es un exemple mes que evident del gran poder.

    ResponElimina