dissabte, 15 d’octubre del 2011

Microblogging: Més enllà del Twitter.

En quant a microblogging, Twitter és sense cap dubte el més conegut avui en dia. No ho és pel fet que sigui el millor, simplement perquè és el més popular. Però hi ha moltíssimes alternatives de microblogging, desde serveis similars fins a serveis que van més enllà d'una limitació en el text a publicar.

Abans d'esmentar alguns d'aquests serveis però, cal recordar que és això del microblogging i com hem arribat fins aquí.



Del blog al microblog
Día a día nous blogs neixen amb la ilusió d'aportar alguna cosa nova, o almenys aportar una visió, opinió o coneixement sobre algún tema. Pero desde ja fa un temps, que als blogs se'ls uneix els microblogs, que a poc a poc han anat guanyant posicionament. No sempre disposem del temps necessari per escriure un article elaborat i llarg, però si tenim temps per compartir ideas ràpides.

És per això que el microblogging està vivint una època dorada. Plataformes com Tumbir, Posterous, twitter... són més populars que mai i el seu ús augmenta cada día més.

Encara no es diu amb certesa que aquets serveis substituirán als blogs, ja que aquets d'alguna forma sempre estaràn presents. Però si crec que poden ser uns acompanyats perfectes per compartir informació, coses curioses o material multimèdia que potser per a un article d'un blog queda curt.

Diferències entre blog i microblogging

Un blog o també "bitàcora" és un lloc web periodicament actualitzar que recull cronologicament textos o articles d'un o varis autors, apareixent primer el més recent, on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que cregui pertinent.

El microblogging, també conegut com nanoblogging, és un servei que permet als usuaris enviar i publicar missatjes breus (al voltant de 140 caràcters), generalment només de text. Les opcions per enviar els missatjes varíen desde llocs webs, a través de sms, missatjeria instantànea....
Aquestes actualtizacions es mostres a la pàgina del perfil de l'usuari, i són també enviades de forma immediata a altres usuaris que han escollit la opció de rebre-les.
L'usuari pot restringir l'enviament d'aquests missatjes només a membres del seu cercle d'amics, o permetre l'accés a tots els usuaris, que és l'opció per defecte.

BLOGMICROBLOG
TemporalidadAtemporalActual
CaracteresIlimitado140
InteracciónLocalInternacional
InmediatezNo tan activaActiva
ActualizaciónA opción del BloggerMinuto a minuto
EmpresarialPosiblePosible
PersonalPosiblePosible
AnonimatoPosible con AliasNo recomendable

Tots els serveis presentats a continuació tenen en comú una vessant social que permet als usuaris compartir el seu contingut i seguir a altres usuaris de la mateixa xarxa…
Jaiku. Podríem definir-la com el Twitter de Google. Desenvolupat per enginyers de la companyia en el seu temps per projectes pròpies, parlem d’un servei que ens permet registrar la nostra activitat en 140 caràcters. Que aporta de nou? La possibilitat de crear canals de conversa privats entre un grup d’usuaris. Substitueix els seguidors i els usuaris seguits per contacte
Yammer. El microbblogging portat al món corporatiu. Permet crear xarxes privades per al microblogging per a la nostra companyia. Permet crear grups de treball tancat per als diferents equips de l’empresa, i les anomenades comunitats per donar entrada a associats (distribuïdors, socis tecnològics, clients..)que estan fora de la xarxa corporativa. Permet pujar i compartir documents, així com la instal·lació de plugins que complementin la funcionalitat bàsica.
Plurk. Un altre servei que limita l’extensió dels seus missatges a 140 caràcters. La funcionalitat base és molt semblant a Twitter, missatges privats, seguidors, ús d’un timeline per mostrar missatges… S’intenta diferenciar de la xarxa de piulades amb una sèrie de modificacionsoriginals: El timeline del usuari es mostra en horitzontal. Els contactes es divideixen en amics i fans, creant dues categories de seguidors. S’afegeix un sistema de premis segons les fites aconseguides per un usuari, unes icones que l’usuari llueix al seu perfil com si fossin medalles. S’introdueix el conceptekarma, un indicador de la popularitat del usuari en funció dels contactes que guanya o perd.
Notepub. La nostra llibreta de notes a la xarxa. No es restringeix a un màxim de caràcters, es troba en un entremig entre un blog clàssic i un microblog. Podem publicar els nostres textos en forma de nota, incloent-hi vídeos i fotos. És pot conservar la publicació com a privada, restringir-la a grups d’usuaris, o obrir-la de forma complerta. Molt senzill i simple, podriem classificar-lo com el germà pobre de Tumblr.
Tumblr. Permet als usuaris publicar miniposts amb cites, text, imatges, vídeos, àudio o enllaços. Un sistema molt senzill de configurar i crear contingut. Podem crear la nostra xarxa d’usuaris, als quals seguir i republicar en el nostre blog els post que desitgem amb un sol clic. Simple i amb un disseny molt atractiu, permet l’accés des de dispositius mòbils. Ideal per aquelles persones que volen tenir una pàgina personal sense dedicar l’esforç que implica mantenir-la, o per aquelles empreses que volen quelcom diferent per al seu blog corporatiu.



FONTS D'INFORMACIÓ:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada