diumenge, 16 d’octubre del 2011

PER QUE TENEN TAN PODER ELS PROSSUMIDORS?



Fins fa ben poc els rols de productors i de consumidors sempre havien quedat ben diferenciats. Els primers es dedicaven únicament a produir sense mantenir relació directa amb els consumidors. Avui, gràcies a l’aparició d’Internet i del web 2.0 això ha canviat, els consumidors i els productors han començat a actuar de manera conjunta per tal de buscar el benefici comú. Aquesta unió entre consumidor i productor desemboca en el naixement de la figura del prossumidor.


PERÒ QUE ÉS REALMENT UN PROSSUMIDOR?

Podem definir el prossumidor com un consumidor proactiu que produeix

i consumeix a la vegada, és a dir, són persones que pugen informació a la xarxa i alhora són consumidors de la mateixa, creant així un ventall d'informació en tots els sentits. És evident que aquesta tendència de produir i consumir, es deu al context digital en què vivim, on el desenvolupament de la tecnologia, aplicada a les xarxes de comunicació, permet tenir accés a qualsevol tipus d'informació, sense que les barreres geogràfiques siguin un impediment.

Un cop introduït el tema cal resaltar els efectes i el poder dels prossumidors en la societat actual. Va ser Toffler, qui l’any 1980, va parlar per primera vegada del concepte de prossumidor. Toffler que ja que preveia un mercat altament saturat de producció en massa i de productes estandarditzats, va creure que davant d’aquesta situació es produiria una certa customització de la producció en massa per tal de satisfer les necessitats dels consumidors, que serien cada vegada més exigents. Toffler no es va equivocar pas gaire, però era conscient del poder que arribarien a assolir aquests personatges que més tard passarien a anomenar-se prossumidors?

Els impactes dels prossumidors són molt importants tant pel mercat com per la societat. Però per que tenen tant poder els prossumidors? En primer lloc i el motiu pel qual tenen tant de poder és per que la seva veu pot arribar a TOTHOM. Internet dona aquest poder a les persones, que poden passar de ser individus anònims a gurus de diversos temes i convertir-se d’aquesta manera en persones molt influents. Sense aquesta “veu” els poder dels prossumidors es veuria reduït enormement. Un segon factor que dona tan de poder als prossumidors es la gran quantitat d’informació que ens envolta, la humanitat mai no havia tingut un accés a la informació semblant, és per això que es parla de l’era del coneixement. En tercer lloc el consumidor actual ha canviat, s’ha modernitzat i s’ha adaptat als nous temps. El consumidor del segle XXI és una persona que té accés a molta informació (tal i com s’ha comentat anteriorment), això el fa ser més exigent i acostuma a tenir molt clar allò que desitja. D’altra banda acostuma a ser més volàtil i menys fidel que l’antic consumidor això fa que les empreses hagin d’estar en un estat d’alerta constant i que la fidelització sigui més complicada d’aconseguir. També podem qualificar al nou consumidor com espontani i sovint irracional. Tot i així les característiques més destacables són l’accés a la informació i per tant la seva relació amb la tecnologia.

El prossumidor pot ser molt beneficiós per les empreses però també molt perjudicial. És per això que les empreses han d’oferir sempre el millor servei possible. Així les opinions, comentaris i valoracions que ofereixi poden ser accions de mkt amb un poder inimaginable que atreguin a un gran nombre d’usuaris i que d’altra banda no suposen cap cost per a l’empresa. D’altra banda, un client insatisfet pot ser un prossumidor molt poderós, i sinó que els hi preguntin a United Airlines.

CONCLUSIÓ

Així doncs, queda clar que el poder dels prossumidors és il·limitat i no sabem fins on pot arribar. Són sense dubte una font inagotable d’informació i de coneixemnt i amb una gran influència sobre la resta d’usuaris. Pel que fa a les empreses considero que haurien de tenir més en compte el poder dels prossumidors tan quan els efectes són negatius com quan són positius. Traçar plans d’actuació ajudaria a les empreses a potenciar els beneficis dels prossumidors (quan les seves opinions siguin positives) i a evitar situacions de crisi com en el cas de United Airlines (quan les seves opinions siguin negatives).


FONTS

http://www.wikipedia.org/

http://www.marketingdirecto.com/actualidad/tendencias/larga-vida-al-prosumidor/



2 comentaris:

  1. Moltes persones han comentat en aquest blog la influència que poden arribar a tenir els prossumidors a la xarxa, jo entre elles. Però refelxionant-hi una mica més, és realment tanta aquesta influència?i la de les xarxes socials? perque personalment no considero que ni prossumidors ni xarxes socials tinguin un efecte tant gran sobre mi ( o potser si i no ens soc conscient. Que en penseu vosaltres?

    ResponElimina
  2. Els prosumidors poden ser molt beneficiocios per a les empreses però alhora molt perjudicials.
    Des del meu punt de vista, això és relatiu i nomes es pot donar si un número elebat de citadans estan conectats a la xarxa: opinant, criticant, aconsellant, informant, etc.
    En el cas d'Espanya, nomes el 28% dels espanyols participaen a la web 2.0.
    Segons les dades del ultim "eurobarometro", Espanya y Alemanya són els estats membres amb un major porcentatje de ciutadans que mai es conecten a les xarxes socials. En el cas d'espanya és del 69%. En aquest sentit, dels 27 paisos que conformen actualment la unió europea, españa ocupa el lloc número 22 en la participacio en xarxes socials.
    Dels usuaris españols que participen a la web 2.0:
    - El 29% es conecten a diari o casi
    - El 32% utilitza la web 2.0 dos o tres cops per setmana
    - El 18% un cop a la setmana
    - El 7% ho fa dos o tres cops al mes
    - El 14% es conecta menys de dos o tes cops mensuals
    (Font:http://www.marketingenredes.com/marketing-online/interes-en-espana-por-la-web-2-0-y-la-comunicacion-online-con-marcas.html)
    Personalment tenin en compte les dades del nostre pais, la infuencia o preocupació que han de tenir les empreses dabant de tot lo que es publica a les xarxes socials no és tanta en l'actualitat, tot i que no poden despistar-se o desaprofitar allò que es diu ja que aquestes dades van en augment i això significara que cada vegada seran més els ciutadans que s'aniran introduint en el mon de les xarxes socials.

    ResponElimina