diumenge, 23 d’octubre del 2011

Les xarxes: moltes varietats però totes socials


La diversitat de xarxes socials s’està convertint en una obsessió per a molts; sobretot pel fet de la manera com classificar-les. Les xarxes professionals no van a part. Estan destinades a formar part del mateix sector.

Durant els darrers anys hem aprofundit molt més en l’era d’internet. Entre les milers de possibilitats que ens ofereix el món digital, últimament la majoria dels usuaris hem invertit part del nostre temps en les xarxes socials. Hem pogut experimentar la utilitat d’aquestes webs mitjançant diferents serveis però sobretot estem vivint la necessitat d’actualitzar i consultar-les a sovint.

La majoria de les persones, tanmateix, estem endinsades a més d’una xarxa i gaudim de les possibilitats que té cada una. L’exemple més evident serien Facebook i Twitter. Com a norma general som usuaris de Facebook per a fer una exposició personal de nosaltres mateixos i què ens observin de la manera que ens agradi més. Etiquetem fotos, actualitzem estats, pengem vídeos... i podem observar el mateix comportament dels nostres amics. Hi ha una facilitat sorprenent per saltar de mur en mur de cada amic i, d’aquesta manera, tenir informació d’aquella persona i tenir una mitjana idea de com els hi va. En canvi, Twitter té altres avantatges. Podríem determinar-lo com una xarxa social vinculada absolutament a l’actualitat. Els seus usuaris tenen tendència a comentar temes novedosos d’interès general posant en comú diferents protagonistes, llocs, àmbits... Etiquetar resulta l’opció més viable per a què vegin més usuaris l’escrit publicat. Moltes persones confessen què s’han assabentat d’algunes noticies “abans mitjançant el twitter què no pas per un mitjà de comunicació oficial”. Així doncs podem dir que les xarxes socials, concretament twitter, s’estan convertint en un emissor de informació.

Però per una altra banda trobem un tipus de web totalment lligada a les xarxes socials: les xarxes professionals. Aquestes xarxes estan destinades al mon empresarial i serveixen per a intercanviar informació sobre el teu estat laboral, per a penjar currículums, per a tenir informació sobre el panorama empresarial del voltant, etc. Podriem dir que serveixen per a fer-te un lloc en una escala millor d’aquest sector. És una pluja d’oportunitats perquè cada persona té l’opció de mostrar part del seu talent en el seu perfil; i a la vegada, és una facilitat per a les empreses a l’hora d’establir nous contractes. Els exemples més clars i famosos de les xarxes professionals serien LinkedIn o Xing.

Hi ha moltes teories sobre com classificar aquestes xarxes però, des del meu punt de vista, les xarxes professionals no deixen d’estar dins del mercat de les xarxes socials. És evident què, en aquestes segones, l’objectiu no és fer amics –tampoc ho és en twitter- però sí què és l’intercanvi d’informació per a fer conèixer a un mateix. El funcionament és gairebé el mateix. La diferencia més marcada seria la seriositat de la xarxa. Mentre una va encaminada a la recerca cap a un estat laboral millor, l’altre seria per alimentar la sociabilitat d’una persona. Tot i així, podem considerar que les xarxes professionals no deixen de ser un altre tipus de xarxes socials. En un futur, però, veurem com s’incrementa el tipus de xarxes socials donat l’èxit que estan tenint. Podrem gaudir d’especialitats bastant concretes com ha passat en el mon laboral.

3 comentaris:

  1. Personalment crec que les Xarxes Socials ens fan ser cada vegada menys socials.
    Per exemple, abans era molt comú quedar amb els amics perque t'ensenyessin les fotos de les vacances i comentar-les, ara ja no, les veus al Facebook i au. És una activitat social això? Jo crec que no.

    ResponElimina
  2. i que consti que jo sóc la primera en fer-ho

    ResponElimina
  3. Estic d'acord amb el Julio, si et pares a pensar totes les xarxes estan englobades dins les socials, ja que l'objectiu bàsic és compartir informació. Actualment ja comencen a existir altres xarxes socials més especialitzades com per exemple: LibraryThing, dedicada als amants de la lectura, o Flixster, dedicada als amants del cinema. Malgrat la seva existència, encara cal esperar un temps fins que arribin al mateix nombre d'usuaris que Facebook, Twitter o altres de més popularitat.

    ResponElimina