dilluns, 17 d’octubre del 2011

Redes sociales y su aplicación didactica


Las redes sociales son el elemento clave para favorecer el papel activo del alumnado. Las redes sociales participan en la concepción de un aula más abierta, del aula como espacio flexible, real e interactivo para el aprendizaje y sus aplicaciones futuras más allá del centro educativo. La utilización de las redes en clase puede suponer un acercamiento entre el docente y el alumno, que interpreta que en el centro educativo se utiliza su "mismo lenguaje".

Así, el verdadero valor de la red social aplicada a la educación radica en el contacto social. Tiene mucho sentido utilizarlas como recurso didáctico porque son herramientas de comunicación y la educación se realiza básicamente a través de la comunicación. A la larga, se trata de aprovechar los vínculos que genera el uso de redes sociales para fortalecer la interacción entre las instituciones educativas y el resto de agentes sociales. Pero es importante tener los pies en la tierra. Las TIC ofrecen posibilidades muy amplias, pero no parece que la introducción de estas nuevas tecnologías en el proceso educativo consiga por sí sola transformar una forma de enseñar y aprender muy arraigada.Además, es necesario enseñar al alumnado a desarrollar una identidad digital de forma responsable, todas las actividades que desarrollan a través de las redes sociales dejan huella y pueden comprometer su imagen. Como casi todas las herramientas, las redes sociales mal empleadas y mal entendidas pueden ser fuente de conflicto y confusión. En definitiva, se abren un sinfín de posibilidades de aplicación de las redes sociales en el ámbito educativo.

Fuente: http://www.educaweb.com/noticia/2011/01/31/redes-sociales-educacion-innovacion-didactica-14583.html

CONCLUSIONES

Las redes sociales pueden ser una ventaja para el alumnado, ya que de forma fácil y rápida se fomenta el diálogo entre compañeros, compartir recursos, favorecer el aprendizaje colaborativo, desarrollar las habilidades comunicativas, etc. Aunque para desarrollar estas posibilidades será necesario un buen conocimiento del medio, la formación del profesorado, los recursos económicos, la implicación de alumnado y familias y sobre todo, la innovación didáctica.

5 comentaris:

  1. Estic totalment a favor de que s’utilitzin les xarxes socials , o simplement els ordinadors en l'educació. Apart de totes les coses positives que es comenten a l’anterior blog, tan sols cal mirar-nos a nosaltres, els estudiants de 3r curs de la universitat, tot ho fem amb l'ordinador, estudiar, fer treballs, comunicar-nos, buscar informació... tant es així, que ahir es va dedicar 1 hora de l'assignatura a solucionar els problemes que tenien alguns estudiants amb l'internet, perquè sense un bon funcionament d'aquest no podem treballar.
    El problema és el canvi de mentalitat que es te de produir en el sistema d'ensenyament actual, i en les persones que l'ensenyen. Fa un any ja es va intentar fer un canvi en el sistema, posant a l’abast ordinadors per a tots els alumnes, però aquest sistema no va funcionar, principalment perquè els professors no van canviar la seva manera de pensar i d'ensenyar.

    ResponElimina
  2. Les xarxes socials són una advantatge sempre hi quan s'utilitzin bé, a vegades el fet de tenir ordinadors, connexió en xarxa pot dispersar l'atenció del alumnat, sobretot en casos de primària i E.S.O. Tot depèn del caràcter i maduresa de cadascú.

    ResponElimina
  3. Es important que nens i joves s'acostumin a treballar amb les noves tecnologies ja des de ben petits i per això es necessiten professors preparats i adaptats als nous temps. No obstant, crec que l'Hèlia té molta raó. Si fins i tot nosaltres quan tenim els ordinadors ens distreiem, imagino que en el cas dels nens la falta d'atenció deu ser més gran

    ResponElimina
  4. Segons el meu punt de vista crec que és important que els nens des de petits tinguin nocions d'informàtica i que comencin a aprendre, però també penso que avui en dia no sabem utilitzar les TIC de forma correcta ja que com ha dit l'Enric nosaltres ja no som nens i a classe el fem servir per altres coses que no toquen.

    Si nosaltres que (en teoria) ja som més conscients del que hem i no hem de fer no ho fem servir de forma correcta... els adolescens de l'ESO que només pensen en acabar la classe pretenen que no mirin altres coses??

    ResponElimina
  5. Estic totalment d'acord en la utilització dels ordinadors com a base de l'eprenantage escolar. els ordinadors són una eina que ens perment maximitzar la utilització de recursos relacionats amb l'assignatura.
    Per altre banda, també crec que els nens i nenes també poden utilitzar els ordinadors a clase per consultar coses que no estan relacionades amb l'assignatura.

    ResponElimina