dilluns, 21 de novembre del 2011

Estratègia Social Media EL PAÍS

EL PAÍS és el diari generalista més venut a l'estat espanyol, per tant, ens podem fer una idea de la capacitat d'influència que pot arribar a tenir un mitjà de comunicació d'aquesta envergadura. Fins fa ben poc, la seva capacitat d'informar a través d'un paper imprès s'ha multiplicat de forma exponencial gràcies a Internet i a les xarxes socials, tot i que no sempre ho ha sabut fer de forma correcte.

Ús del 2.0 i finalitats.
La pròpia pàgina web del diari manté la idea de mitjà informatiu en format pantalla i no imprès, rebent aprox. 13 milions de visites diàries amb un temps promig al site de 12 minuts. Les notícies no permeten comentaris tot i que es poden puntuar i compartir en qualsevol de les xarxes socials més conegudes.

A Twitter, la xarxa de microblogging, EL PAÍS manté l'ús informatiu però també hi busca la participació (RT's, preguntes, respostes a usuaris, etc.) amb els més de 870.000 followers i un tweet cada 30 minuts aprox. A més a més, cada secció disposa d'un compte propi a Twitter, per esports, política, economia, el temps, etc.

Bona part dels links compartits a Facebook
busquen la interacció amb preguntes als usuaris
D'altra banda, a la xarxa social per excel·lència, Facebook, és curiós que els seus seguidors es vegin reduits fins els 106.000 aprox. en front els followers de Twitter, molt probablement per la mena de públic que s'hi troba. Tot i això, la dinàmica és força semblant: la finalitat és bidireccional ja que manté el seu objectiu informatiu però també intenta incentivar la participació amb els seus seguidors, i també compta amb les diferents pàgines del grup Prisa.

L'interès que ha mostrar el diari per les xarxes socials és tan elevat, que ha creat la seva pròpia xarxa social de periodisme anomenada Eskup. Aquesta és una mena de Twitter del periodisme, és a dir, una xarxa de microblogging de 280 caràcters amb possibilitat d'incloure fotos i vídeos en el mateix comentari i que té enregistrats 320.000 usuaris.

L'espai de la "Comunidad" presenta aquest aspecte.
La resta d'eines 2.0 que utilitza EL PAÍS són els blogs, amb 99 bloggers directes i 27 indirectes. Aquests escriuen articles sovint ment d'opinió i permet interactuar amb els lectors gràcies als comentaris. El diari en format digital també disposa d'un espai anomenat "Comunidad" i és un autèntic desastre. Entenem que s'hi volgués crear un espai de debat o fòrum però s'ha convertit en un espai per als pirates informàtics i els venedors de viagra.

Netvibes és un escriptori, una espècie de iGoogle.
I finalment, una última eina a destacar és Netvibes, que s'utilitza per monitoritzar el contingut, una espècie d'escriptori virtual personalitzat amb totes les seccions del diari al teu abast.





Conclusions.
La gestió de continguts a Twitter i Facebook és molt encertada, sobretot si ho comparem amb la competència. La idea i el funcionament de la seva pròpia xarxa social és, sota el nostre punt de vista, tot en encert, encara que hi ha grans possibilitats que no s'estan explotant. La secció de blogs és d'una alta qualitat, caracteritzada per periodistes experimentats convertits en bloggers.
La part més negativa és allò que el diari anomena la "Comunidad" com ja hem comentat anteriorment. Tot i trobar-se en fase beta no es poden permetre el luxe de que aparegui spam a la pàgina del diari més important de l'estat espanyol.


@galvangerard i @navarroenric

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada